Arvaa missä? on hyväntahtoinen perhepeli, jossa etsitään pelilaudalle piiloutunutta vakoojaa.
Pelitestaajat: Nelihenkinen perhe, jossa 10- ja 14-vuotiaat lapset.
Ennen pelin alkua päätämme kuka on ensimmäisenä vakooja. Muut ovat etsiviä ja yrittävät yhdessä löytää hänet pelilaudalta.
Vakooja merkitsee piilopaikkansa vakoojan vihkoon, mutta ei näytä sitä muille. Sitten käännetään tiimalasia ja peli voi alkaa.
Käännämme korttipakasta kolme korttia, joiden osoittamilta alueilta alamme etsiä vakoojaa. Päätimme ensimmäiseksi valita kortin, jossa vakoojaa etsitään yhdeltä pelilaudan halki kulkevista riveistä.
”Oletko tällä alueella?” kysymme ja laitamme etsivä-pelimerkin osoittamaan valitsemaamme riviä. ”En ole”, vakooja vastaa. ”Pahus”!
Vakooja saa nyt tuon kortin ja sen mukaisesti minuutteja eli pisteitä. Merkitsemme nopeasti tyhjiksi osoittautuneet ruudut mustilla sormenjälki-merkeillä ja alamme seuraavaksi etsiä vakoojaa vaalean vihreiltä ruuduilta. Kun kaikki kolme korttia on etsitty, käännämme tilalle uudet kolme korttia.
Etsintämme jatkui näin, kunnes lopulta löysimme vakoojan. Sitä ennen aika tiimalasissa ehti loppua kertaalleen ja vakooja sai siitä lisäpisteen. Tiimalasia kuitenkin käännettiin taas ja etsintä sai jatkua.
Pelissä korostuu joukkuehenki. ”Kun vakooja ei meinannut millään löytyä, aloimme pelata paremmin yhteen ja tapahtui selvää tiimiytymistä”.
Kun pelilauta alkoi täyttyä sormenjälki-merkeistä, etsintä hankaloitui, sillä korttien osoittamia alueita ei enää pystynytkään täysin hyödyntämään. Toisaalta löytäminen helpottui, kun vapaita alueita oli koko ajan vähemmän. Lopulta päätimme veikata sijaintia vihreällä kortilla (yksi ruutu) ja vakooja löytyi suihkulähteestä.
Peliä jatkettiin, kunnes jokainen pelaaja oli saanut olla kerran vakoojana. Vakooja, joka sai suurimmet pisteet eli pysyi piilossa pisimpään, voitti pelin.
”Etsiminen oli mukavampaa, kuin vakoojana olo”, tuumasi 10-vuotias Valtteri. Mielestämme sormenjälki-pelimerkkien sijoitteluun kului paljon arvokasta peliaikaa, joten kehittelimme siihen tehokkuutta. Jaoimme sormenjäljet valmiiksi pieniin pinoihin kunkin etsivän eteen, jolloin niitä ei tarvinnut kurkotella. Pelilaudan yllä ei näin viuhunut liikaa käsiä näkyvyyttä estämässä.
Kun olimme pelanneet peliä useampaan kertaan, alkoi etsintä nopeutua. Kortit ja niiden osoittamat alueet tulivat tutummiksi ja pelaajat alkoivat taktikoida enemmän.
”Olipa ovelaa mennä samaan ruutuun”, naljailtiin vuorossa toisena olleelle vakoojalle. Hän myös voitti pelin.
”Kierrostasolla kivan nopeatempoinen peli”, totesi pelaajavuosissa kokenein pelaaja. ”Eikä se sisällä turhaa odottelua”.
”Tuntui, että pelilauta olisi saanut olla isompikin (laajempi)”. Mutta ehkä se johtui siitä, että tahkosimme peliä iltamyöhään asti.
Testipelaajat antoivat pelille vahvan suosituksen. Se kuulemma koukuttaa pelaamaan uudestaan ja uudestaan.
Arvaa missä? On aika kadota! Laita vakoojalasit päähäsi ja valitse pelilaudalta paikka, jossa aiot piileskellä. Toisten pelaajien tehtävä on esittää sinulle kysymyksiä, joiden perusteella sinut voisi löytää! Miten kauan onnistut pysymään piilossa tässä jännittävässä pelissä?
Tässä pelissä yhdistyvät looginen ajattelu ja tuuri hauskalla tavalla! Peli sisältää myös pahviset vakoojalasit, joiden avulla voi eläytyä vakoojan rooliin paremmin.
- Pelaajia: 2-4
- Ikäsuositus 6+
- Arvioitu kesto: 20+ min.
Sisältö: Pelilauta, vakoojalasit, vakooja-pelimerkki, 55 korttia, sijaintilehtiö, 36 sormenjälkeä, lyijykynä ja säännöt.
Tuotesivulle: www.tactic.net